neljapäev, märts 30, 2006

Väga imelik mõte

Küll oleks tore, kui vähemalt riigiraadio ja –tele juures töötaks üks komisjon. Olgu selle nimi näiteks Mõistusekomisjon. Tema eesmärk oleks eetrisseminevat kontrollida, (ohtlikud(*)) rumalused ja tühisused välja filtreerida. See oleks sõnavabaduse piiramine? Sõnavabadus ei ole see, kui igaüks ajab suust suvalist jama välja ja sel jamal võimaldatakse rahva raha eest terve riigitäie inimesteni jõuda. Mis asi on jama? Jama on ilmselge vale, ükskõik kas rumalusest või pahatahtlikkusest, kellegi nägemuste tõe pähe esitamine, umbluu, suvaline (teaduslike) mõistete, algoritmide, mehhanismide rittaseadmine ja nende meelevaldne omavaheline süstematiseerimine, suvaliste järelduste tegemine jne.

See komisjon oleks ajakirjanikule toeks ka juba saadet ette valmistades. Üks asi on see, kui raadiosse on pääsenud Pauksonid või Volke oma õua-õua juttudega, teine asi on nt valida saatesse poliitikut või muidu saatekülalist, kes oskaks mingit päevakajalist teemat käsitleda. Ajakirjanik ei suuda ju igat valdkonda tunda ja iga valdkonna jaoks eraldi ajakirjanik tööle võtta pole ka vist reaalne.


See mõte tekkis mul mõne päeva eest, mil Argipäevas rääkisid poliitikud energeetikaprobleemidest. Kas ei võinuks tuulikutest rääkida keegi teine K. Ojulandi asemel? Kas olulisem on teema ise või kellegi poliitiku arusaam teemast? Me võime küsida suvalise poliitiku käest, kas me värvime maja kollaseks või siniseks, kuid hoone kandvaid konstruktsioone peaks arvutama siiski seda eriala ülikoolis õppinud inimesed. Samuti võiks konkreetseid teemasid lahata asjatundjad, ning poliitik võiks siis prioriteetide ja võimaluste teemadel arutleda, et siis selle põhjal oskaks valija valimistel valida.


(*) ohtlikud rumalused oleks kõigepealt ehk kõikvõimalikud soovitused kuidagi imelikult toituda või siis üldse mitte toituda, st üleskutsed tervist rikkuda, üleskutsed ühiskonnale kasulikke otsuseid ja protsesse takistada jne.

teisipäev, märts 28, 2006

0

Riigikogu esimees on meil nüüd Varek. Masendav. Oli valida prof Ergma ja prof Tulviste vahel, aga ei… kurb. Ja jälle piinlik.

laupäev, märts 25, 2006

Pigivigi

Isa vedas mõnda aega piimaautoga kondenspiima. Tallinnasse. Tol sügaval veneajal tõmmati auto paagid pumpadega rauhti tühjaks, kuid kondenspiim jääb ju paagi seinte külge, teda nõrgub sealt veel oi kui palju… kondenspiimast said osa maavanaema sead, kodus sahvris oli ikka ämbritäis kondenspiima, teine vanaema kasutas seda usinasti kõikvõimalike magustoitude tegemisel. Päris värskena oli teda niisama mõnus juua, või siis koos küpsisega või saiaga süüa. Ja see kõik oleks kanalisatsiooni pestud! Ja eks tavaliselt pestigi. Hiljem, kui isa enam piimaautoga ei sõitnud, oli ikka mõni tuttav autojuht, kes enne paagi pesemist sealt midagi välja nõrutas, nii et lapsepõlvekodus oli meil kondenspiim ikka olemas. Ma ikka imestan, et me küll paksuks ei läinud ja et hambad enamvähem vastu on pidanud.

Käisin vist 4 klassis, kui sõber Ints kondenspiima Pigivigiks ristis, ja PigiVigi on ta siiani. :-) Huvitav, kuidas PigiVigi selles tähenduses kirjutada võiks? Olen seda sõna üle 20 aasta kasutanud, kuid vist mitte kunagi kirja pannud. Väga huvitav tähelepanek.

Sellised mõtted, sellised seoste jadad tekivad mul piimaleti ääres Leedu pigivigi vaadates ja heldimusega ühte purki korvi tõstes.

reede, märts 24, 2006

22.10.03




















Foto: Ruta Tännav

neljapäev, märts 23, 2006

Riiulid autosse

Panen siia jällegi otsimootoritele ühe „uurimustöö“ tulemuse kirja. Juhul kui soovid kaubikusse mööblit leida, siis unusta ära, sellist asja ei paku keegi. Tuleb osta suvaline metallmööbel. Ise ostsin kasutatud korvriiulid. Kinnituvad vaid seinale, st saab vajadusel hõlpsasti maha tõsta ja keset bussi ei jää mingeid poste. Nüüd tuleb veel natuke nuputada, kuidas riiulid nii fikseerida, et kui buss kummuli läheb, et siis riiulid lendu ei läheks.

Samal teemal.

Tobedad masinad

Mind ärritavad masinad ja seadmed, mis on üritatud kole targaks ehitada. Näiteks pealtlaetav pesumasin, tõbras ei tee peale väljalülitamist luuki lahti, passi nagu loll paar..3 minutit, enne kui väljajäänud soki või jope taskusse jäänud rahakoti pesumasinast kätte saada. Või pardel, aku saab tühjaks, torkad juhtme järgi ja… ei tööta. Nagu ma tahaks selle laadiva pardliga kuhugi vee alla minna… mis vee alla, muundur ju pistikus ja pardlisse tulevad vaid mõned voldid. Autodest ja arvutitest ei taha mitte rääkidagi, et mitte tuju rikkuda.

kolmapäev, märts 22, 2006

Küpsis

Jube jama. Otsisin täna Citymarketist (hea küll, mingist turborimist) Järle küpsiseid taga, neid kõige tavalisemaid, nagu Ekstra jne. Ja ei leidnud. Kõik puha Kalevi nime all. Koju tulles uurisin, et mis jama see on, siin on siis selgitus. Pagan võtaks, pidingi ostma Kalevi toodet - ma ikka ei ole veel sellest (ju vist üksjagu lapsikust) vimmast Kalevi vastu üle saanud, ikka on tunda va Keskerakonna maitset ja mahhinatsioonide lõhna. On vist aeg sellest üle saada.

teisipäev, märts 21, 2006

230 V autos

Et siia ulatab ka Google, siis panen siia ühe vastuse, katsetuse tulemuse kirja. Jah, 600 W-ne 12 -> 230 V muundur paneb käima 900 W-se DWT relaka, st muunduri ülekoormuskaitse ei reageeri relaka käivitusvoolule. Lõikasin üht paksuseinalist toru ja lihvisin pärast tiba, kokku ehk 10 minutit tööd ja mõlemad seadmed toimisid korralikult.


220, inverter, mootor, pinge, DC/AC.

esmaspäev, märts 20, 2006

Mine tee omale lõke

Mine metsa, nii kaugele ja sügavale, et külakoerte haukumist ja maanteedelt autosid poleks kuulda, tee lõke üles ja ole. Vaikuses. Ära mõtle, õigemini, mõtle nii vähe kui võimalik. Ja lõkke juurest lahku alles pimedas, aegajalt üle õla tagasi vaadates.

Lõke on hüpnotiseeriv, enda toidetud tulega tekib mingi side, lahkudes jääd mõttes mõneks ajaks sinna maha, mets on pimedas veel ilusam kui valges, ta tuleb lähemale, nagu ka lõke tuleb pimedas lähemale.


Ma arvan, et sellised kogemised kuluvad meile vahel marjaks ära. Ja see vahel sobib lumisesse aega, mil rahulikult tuld võib teha.

reede, märts 17, 2006

DM

Kontsert oli vinge.

Eks need vanad bändid ole keerulises olukorras, vanad kuulajad, kel kunagiste lemmikutega seostuvad omad mälestused ja emotsioonid, ootavad ikka neidsamu vanu lugusid. Bänd tahab aga ju ka uusi kuulajaid võita (vanadel plaadid riiulis juba olemas) nii et tuleb ikka ka uusi plaate välja lasta. Muidugimõista on vanale fännile uus looming imelik, see vana on see õige ja hea, ja niimoodi ongi vaene bänd kahevahel, keda võtta ja keda jätta. Üritada ajaga kaasa minna või kedrata vanu lugusid. Ka mulle meeldivad Depeche Mode vanad lood, ja vanu lugusid ja mängiti.

kolmapäev, märts 15, 2006

Lennart Meri

Nimekate inimeste surma korral tekib ikka ja jälle olukordi, kus keegi erakordselt vaimustunult ja ülivõrdes lahkunut meenutab. Need kes sõnadega geniaalne, kõige andekam jne ei tahaks päris nõus olla, on vait, kuidas sa ikka hakkad kadunut justkui maha tegema, las siis olla nii, nagu kõige andunumad väidavad. Seekord on teisiti, Lennart Meri oli erakordne mees, nii erakordne, et tema tunnustamisega ei ole vist võimalik liialdusteni minna.

Kurb, et kellegi suurust alles peale tema surma märgatakse. Et alles siis taipame, kui oluline ja lähedane ta meie jaoks oli. Et alles siis kasvõi näiteks selle peale tuleme, et mõnd parki või tänavat temanimeliseks võiks nimetada.

Eesti24.ee

esmaspäev, märts 13, 2006

Buss

Nii. Meie peres on uus liige, kaubik, Transporter, Syncro.

Nv

Laupäev oli selline. Ja pühapäev umbes samasugune.

laupäev, märts 11, 2006

Osta kaubik või mitte osta?

Mul on tööautoks 1984 aasta (m.a.j., st p.Kr) Golf. Põnni (venna) esimene auto. Ta pani sinna hulka raha alla, tegi sillad pidurid jne korda… siis aga tüdines ära ja nii ta minu omaks saigi. Eelmine tööautu, Mitsubishi Pajero võttis kole palju bensiini, ma nimelt sõidan päris palju, nt veebruarikuus tuli töösõite 5000 km, nii et sellise läbisõidu juures on Golf ökonoomsus ja vastupidavus ise. Ega tal midagi peale kere vist polegi 84-st aastast, mootor (1,8) ja käigukast on ’91, ja muud vidinad palju uuemad.

Golf, see on räme pill, kohutav risu, masendav auto, kuid KESTAB. On odav , odav, ja veelkord ODAV, km omahind bensiinita on vast nii 4 senti või nii, turuhind kukub kuus oletatavasti 42 krooni, ja bensiini ei võta ka eriti. Lihtne ja lollikindel. Aga noh… ta on ju nii pisike, kola ei mahu peale ära ja pole nelivedu ja on selline igerik ja lumesupis tuleb kole palju rooliga möllata ja koliseb ja müriseb ja kõik vaatavad ülevalt alla ja :-)….  ja Anneli ei kipu temaga sõitma. Nii et tuleb ta vist ikka välja vahetada. Aga jah, ta on ikka aus risu, hästitoimiv risu.


Üks tähelepanek: imelik on see, et sõites Audiga ei ole sellist möödasurumist ja vaheleronimist kui Golfiga sõites, ’tea miks Golfirisust kõik mööda peavad ajama? Et äkki kooleb ära ja jääb jalgu? Et ta õli ei võta, kohe üldse ei võta, siis ei saa põhjus tossamises olla.

Süsteem

Annelil ja Katrinil on kaval süsteem. :-) Kui üks on poes ja vajab millegi põneva ostuks natukene lisatõuget, siis alati aitab kõne teisele. Mõlemad teavad, millist vastust helistaja ootab ja süsteem toimib suurepäraselt, muidugi osta ära kui sulle meeldib!

Keegi võiks mulle lisatõuke anda kaubiku ostmiseks. Golf on liiga väike ja siiber on kaa.

Seksikas

Rääkisin siin kunagi ühest mp3 mängijast. Lugedes selle vidina tutvustust (pdf), hakkas silma, et see olla seksikas. Kahtlemata väga huvitav. Proovisin siis mitut moodi neid nuppe näppida ja käes hoida ja, no et kas mõjub ka… aga ei midagi.  Seega, toode ei vasta tutvustusele! Kuhu peaks kaebama?

Tahan öelda, et sõna seksikas on viimasel ajal ikka väga üleekspluateeritud. Kõik asjad on meil seksikad. Näiteks liiklusvahendid, ma nüüd ei tea kas juba ka tõukerattad, trollibussid või reisirongid, kuid sõiduautod küll. Ja ka kodumasinad, nt plastikust kõlaritega värvilisi tulukesi vilgutav muusikakeskus, ja ka väiksemad elektroonikaseadmed, nt telefonid, ja isegi ka näiteks mingid raportid ja statistikad. Või ka mingid helid, ei ma ei mõtle neid helisid, vaid nt kodumasinate hääli. Huvitav, on üldse midagi, mida tänapäeval ei sobi seksikaks nimetada? Villaseid sokke? Labidat? Putru? Juhul kui neid reklaamima hakataks, küll siis ka villane sokk ja puder seksikas oleks. Maru värk. Tahad ka seksikas olla? Langeta vastav ostuotsus, ja muutudki seksikaks! Või, ei eeldatagi ostuotsust, piisab kasutamisest, tarbimisest. Äge.


ÕS ütleb, et seksikas = seksapiilne = teise sugupoole veetlus. Ja minu arvates venib see mõiste ikka vaid selles suunas, kus ta riivab, viitab, seostub, jätkub, viib ja lõpeb kopulatsiooniga, või kui soovite, soojätkamisega, no nagu ka sõnatüvi viitab. Päris karm, me oleme ikka üksjagu väärastunud, kui plekist painutatud auto poritiivas vastassugupoole veetlust näeme ja mobiiltelefon tunge tekitab. No rõivaesemete seksikusest saan ma ehk kuidagi veel aru. Õigemini küll otsusest, mõttekäigust, et selga pannakse rõivaese, mis midagi rõhutab, midagi katmata jätab, ja seksikas on ikkagi just see otsus, see mõttekäik just taolist riietust kanda, mitte vabrikus toodetud-väljalõigatud-kokkuõmmeldud-poodiveetud kangatükk ise. Hea küll, selle otsuse iseloom on vist üle kandunud rõivale endale, olgu, vahet pole. Jalatsite ja peakatete seksikusega on raskem, meie kultuuriruumis eeldab see mingisuguse metakeele tundmist. Filmidest ja ajakirjadest nähtu põhjal peaksid tekkima mingisugused assotsiatsioonid? Et siis seksikus tähendabki viimasel ajal paljuski assotsiatiivsust? Aga kes neid loob? Ja miks loob?

Kas me oleme tõesti nii lambad, meedia ja reklaamidega nii äraloputatud ajudega, et ostu-, rahaloovutamise otsuse langetame märksõna seksikas peale? Ja ühtlasi saame ka teada, et punane ja nuppudega plastjunn on seksikas. Nüüd natukene pealkirjast eemale, alles käis läbi uudis, et USA-s on viimastel aastatel suitsetamine vähenenud 20%, alates sellest ajast, mil sigarettide reklaame piirama hakati. St need 20 % kes on nüüdseks tossutamise maha jätnud, et need oinad suitsetasid enne vahvate reklaamide tõttu??? Masendav. Tundub, et meid võidakse osava reklaamiga midatahes tarbima panna. Ja vastupidi, kui filmides keelata suitsetavate inimeste näitamine, kas siis langeks suitsetajate arv kolinal?

reede, märts 10, 2006

neljapäev, märts 09, 2006

Lumi teeb targaks?

Üleeile, kui olin pool tundi raisanud auto (Golfi) ümberkeeramiseks lumisel metsateel, jõudsin väga lähedale ühe isemoodi paberi koostamisele. Nimelt, see oleks tähtajatu kehtivusega dokusment suguvõsale, kus ma palun end paigutada hullumajja juhul, vajadusel vägisi, kui mul peaks kunagi tekkima soov osta mitteneliveoline auto. See oleks siis nagu minu kinnitus raviasutuses, et ma olen antud hetkel peast põrunud. Ehk oskavad ravi määrata.

Täna olen natukene rahulikum. Labidas tuleb alati kaasa võtta.

kolmapäev, märts 08, 2006

Naistepäevast

Naistepäevaga tuleks midagi ette võtta. Et kas ta on meie jaoks oluline päev või ei ole? Kas ta on tänasesse päeva tulnud punase alatooniga või mitte? Nt Tsehhis olevat naistepäev midagi väga halvamaigulist, mõnes teises endises sots riigis aga olulisem kui emadepäev. Meil on vist nii ja naa. Mõned mehed kingivad lilli, mõned mitte, ühed võtavad naiste terviseks, teised mitte. Üks asi on aga vist kindel, naised ootavad tähelepanu, ja lilli. :-)

pühapäev, märts 05, 2006

Paar rida tibladest, no et päev ikka asja eest oleks läinud

Töövõitudele kulub viimasel ajal nii palju aega, et pole aega ei kirjutada ega mõeldagi.

Üks mõte siiski: paljud imestavad, et mis nüüd nende punavihkajatega lahti on? Siiani suht vaikus olnud, nüüd aga kära taevani. Aga sellepärast, et aeg on näidanud, et kunagine tippkommunist ei õpi mõistlikult käituma. Korralagedus ja saamatus kestab ja kestab ja kestab. Ja tippkommunist õigustab ja vassib. Ja kodanik on kõhevil, ei tea mida nad siis nüüd ära sehkendavad? (rahva raha raiskamised a’la raudtee ostmine, Tallinnas parkide ostmine, politseile praeguse maja rentimine ja muud hullumeelsused, minu raha eest)

neljapäev, märts 02, 2006

Marek meediast

Marek meediast.

Ühest mp3 mängijast

Tehnikat arendatakse hirmsa hooga, uued tehnoloogiad, uued materjalid, uued tootmisnipid. Pöörane värk. Tutvun hetkel ühe mp3 mängijaga (aitähh kinkijale toreda kingituse eest!). Piisikene, no väiksem kui naiste huulepulk, 1 GB, stereo raadio, diktofon (saab salvestada ka otse raadiot) ja mälupulk ühes tükis. Käib otse USB-sse (2.0), nagu ikka. Laeb oma akut USB-st. Kuidas saab aga selle kõik nii kokku pakkida?? Korpus, ekraan, 2 nupukest, aku võtavad ise juba omajagu ruumi. Kuhu see protsessor, DAC, võimendi, 1 GB ja raadio küll ära on topitud? Ja masstootes. Siin on link vidinale.

Et ma pole enne taoliste asjakestega kokku puutunud, siis ei oska ma mingit võrdlevat hinnangut anda (hinnang oleks hea põhjus sellest siin üldse rääkida :-). Seni olen ringi liikudes mp3-sid telefoniga (256 MB-selt MMC kaardilt) kuulanud, et mul Pop-Port –> 3,5 mm-st adapterit pole, pole saanud päris kõrvaklappidega kuulata, nii et muusika kvaliteeti ei oska nende vahel võrrelda, st klapid on erinevad ja ühtede klappidega kuulata ei saa. Aga, seda uut vidinat suurte klappidega kuulata on päris hea, on kõrgeid, keskmisi ja madalaid parajalt, no nagu 192 kbps-i puhul ikka. Küll aga oskan võrrelda vaikuse kvaliteeti, lugusid kerides või pausile pannes on vaikset viginat kuulda, telefonil sellist asja pole. Seda veel, et soft tahtis uuendamist, algne oli kole vigane, raadio tegi lollusi ja lugusid kerides läks vahel mitu lugu korraga edasi. Uuemal pole veel vigu leidnud. Igatahes, tore vidin. :-)

Kuhu see tehnoloogia areng küll välja jõuab?

kolmapäev, märts 01, 2006

Autoga jama

20. jaanuaril oli Annelil Soomes väikene avarii, 1 soomlane kärutas meie autole tagant sisse. Mitte väga hullult, pagasniku luuk oli mõlkis ja käis halvasti ja stange oli ripakil… mis ma seletan, panen parem pildi.



Igatahes, täna sain auto remondist kätte… aga, auto on lapiline, st tagumik on heledam kui ülejäänud auto. Sama jutt ka autolistist. Olen nüüd kimbatuses. Kas hakata maid jagama ja röökimas käima, või unustada see väike värvivahe. Jama on selles, et on plaan autot vahetama hakata, praegusega oleme üle 5 aasta juba sõitnud ja ära hakkab tüütama. :-) Vot ja müümisel võib see takistuseks saada. Muidugi, kui on minusugune ostja, keda auto välimus ei huvita, (peaasi et roosteuss kuhugi pugema ei hakka, uksed-luugid õigesti küljes, et hästi sulguksid, kusagilt värvi maha ei hõõruks, tolmu sisse ei laseks, et kere pole avariis kõveraks läinud – sirgeks veetuna pole enam endist jäikust) siis poleks ju probleemi, aga… kuidagi tobe on kellegi teise põhjustatud avarii pärast ise rahas hävida. Igavene jama.

Peaks hakkama inimesi küsitlema, et kas nad märkavad toonide erinevusi. Ja siis otsustama, et mida edasi teha.


Aga asjalik nelivedu ja natukene suurem mootor on praeguse ilmaga mõnus. :-P