Praegu korratavat Pärdi saatesarja kuulates olen endamisi arutlenud, et kas muusikateos tohib eeldada mingisugust lisateadmist? Kas muusika võib olla natukene teises keeles, mida tuleks enne kuulamist õppida, kas ta tohib nõuda mõningast eriettevalmistust? Kui jah, siis kui erilist eriettevalmistust? Nagu nt ballett, ilma eelneva eeltööta, st süžeed teadmata on katarsiseni jõudmine igatahes jupp maad raksem, ja minutaoline ei saaks üldse midagi aru. Jaa, igasugusest muusikast saaks veel paremini aru, kui teaks millises eluetapis helilooja midagi kirjutas, mis tema isiklikus elus toese loomise ajal toimus, millised olid tol ajal mõjutused muusikamaailmas, nt leida motiive kaasaegsete heliloojate teostest st saada teada kas või milliseid uuendusi keegi kasutas, kas või kes tellisid muusikat jne jne. Aga nt Tulve ja Pärdi muusika nõuab vist veel märksa rohkema teadmist.
Ja eile mõtlesin välja. Jah, ka muusika võib väga vabalt eelteadmisi nõuda, ka suisa pühendunud uurimist. Minupärast kasvõi kuni selleni, et ka muusikateadlastel võtab kukalt kratsima. Ja kes uurida ei viitsi aru ei saa, vahetagu plaati. :-)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar