Päris nii see ei ole, et diisel võtab vähe kütust, kasutegur on suur, kogu kütuse energia muundub väntvõllil mehaaniliseks energiaks ja mootor ei lähe sellepärast soojaks. Ei ole nii. Asi on selles, et diisli ja otto ringprotsessid on erinevad. Otto ehk bensiinimootorisse juhitakse vaid nii palju õhku, kui on vaja bensiini täielikuks põletamiseks (massisuhe 1:15-le), mitte aga rohkem. Diiselmootorisse sisenevat õhku aga ei piirata, ja selleks, et töötakti alguseks oleks silindris suurem rõhk, et tagada diisli võimalikult efektiivne põlemine – diiselmootor pumpab endast tunduvalt rohkem õhku läbi kui bensiinimootor. Bensiinimootoris tekkivast soojusest eraldatakse enamus läbi jahutusvedeliku, diislil aga mootorit läbiva õhu kaudu. Protsente ei oska ma öelda, bensiinimootori puhul kehtib rusikareegel, 1/3 soojusest lahkub läbi väljalaske, 1/3 läbi jahutusvedeliku ja 1/3-st saab kasulik energia. Diisli puhul lahkub rohkem soojust väljalaske kaudu kui jahutusvedeliku kaudu. Jahutusvedelik on aga see, millega salongi soojendatakse.
Siiski, mingi allika diislist lahkuva soojuse kohta leidsin (ajusopist ja Googlist, aastast 2000 :-).
Ja veel, muidugi on väga oluline insenerimõte, see, kas ja kui palju on mõeldud külmadele ilmadele. Ehk siis, see, kui soojaks diiselauto läheb, sõltub auto ka margist.
2 kommentaari:
Praeguse temperatuuriga diisel Passat tühikäigul tiksudes soojaks ei lähe, s.t jahutusvedelik ei saavuta 90 kraadi.
Täna jäi mitu vanemat autot hoovi seisma, sest mootori õlid olid nii paksud, et isegi töötava mootoriga ja suurelt akult (80Ah) ülekanne ei jõudnud mootoreid piisavalt ringi vedada.
Aga üllatus üllatus, minu passat läks käima, kuigi nädalavahetusel oli 6 aastat vana aku täitsa ära minestanud ja koomas. Ehk aitas see 6 tunnine laadimine.
Eks diisel ole ikka ökonoomsem ka kui bensiinimootor, peale selle saadab ta suurema osa kütusest saadud soojusest summuti kaudu ära.
Kui -25-ga auto käima ei lähe, siis minu arvates on see auto rikkis. Olgu siis põhjuseks vale õli, poolsurnud starter või süüteküünlad.
Eks Passatis ole ka üle keskmise insenerimõttetunde. :-)
Postita kommentaar