kolmapäev, veebruar 07, 2007

Turvavööst ja sellest, et turvapadjad ei oska inimest mööda autot taga otsida

Huvitav, millistel motiividel jätavad paljud autojuhid sõites turvavöö kinnitamata? Ma pole sellistele uurimustele peale trehvanud, kuid ma usun, et kui sellisest uurimusest räägitaks, siis jõuaks lahtise vööga sõitjatele nende rumalus ehk pärale, mingilgi määral. Ehk kallutaksid teaduslikus uuringus lahtikirjutatud motiivid, näida soovimised jne ajendid vööta sõitjaid ratsionaalsemalt käituma.

 

On see jonn millegi vastu, mis on kohustuslik, näitamaks (kellele?), et nad on iseteadlikud ja allumatud? On see enesekindlus, et neil ei teki kunagi vajadust turvavöö järele? Näitaks see nende arvates argust, rihmata sõiduga näidakse omataolistele seevastu julgust, vaprust? Lihtsalt ei viitsita seda paela peale tõmmata?

 

 

Me ehitame üha turvalisemaid autosid, insenerid pingutavad inimese elu ja tervise hoidmise nimel… kuid lähtutakse sellest, et vöö on kinni, et inimene püsib istmes, ja autos. Ja siis ostab selle auto mõni kõva mees, nt metsaärikas, minu arvates on nemad kohe omaette tüpaaž, ja nad sõidavad alati lahtise vööga, ka siis, kui mõni vähe võõram inimene nende autosse istub ja omanik näitab, kui ruttu 200 km/h ikka saavutatav on. Paari kuu eest lendas avariis oma viimase mudeli 7-se BMW juht aknast välja, nüüd on ta küll koomast väljas, kuid mõistuse ja alakehaga on… see selleks. Meenub kohe veel Mati Jostov, kuigi maasturi turvalisus on võrreldes sõiduautoga, eriti veel taolise BMW-ga üsna olematu, siis kõik turvapadjad, patjade avanemisteekonnad, turvatalad, klaasikildude liikumised, auto deformeerumised on arvestatud sellega, et inimene püsib istmes (selle tagamiseks kerib turvavöö end avarii hetkel pingule), tema pea, jäsemed, keha on seal kus nad olema peavad, talad, padjad, kardinad kaitsevad seda piirkonda… ja siis jätab see oinas rihma lahti ja teelt väljasõidul põrkab nagu pinksipall mööda salongi ringi.

 

1 kommentaar:

Anonüümne ütles ...

täitsa piinlik, viisin täna last autoga aeda ja ta istus autosse, puhastasin klaasid ära, sõitsime kohale, poiss hakkas rihma lahti tegema ja .. polnudki midagi teha. ja ütles mulle väga etteheitvalt, et 'emme, sa ei olnudki mul rihma kinni pannud'. ai kui piinlik mul oli :(
tavaliselt ta kontrollib enne sõitu üle end ise, aga ma ei teagi kuidas täna nii halvasti läks. mul on siiani paha tunne sellepärast sees..