teisipäev, veebruar 27, 2007

Avalik vabandus oma kõrvade ees ehk eilne UT kontsert

Kujuta ette, et sõidad lauluväljakust mööda, lahtisest autoaknast toob tuul mingit muusikat, tänu „uudisele“, et mingi järjekordne lapsik popartist on oma hotellituppa punavalget pesumasinat nõudnud, tunned tuttava loo puhul bändi ära. Samasugust kohutavat helikvaliteeti sai eile Vene Draamateatris kuulda. Laval oli minu arvates Eesti kõige arvestatam bänd, Ultima Thule ja Tõnis Mägi. Sõnadest polnud aru saada (istusime rõdul), pillide valjuse tasakaal väga paigast ära (nt klahvpillid domineerisid ebakohaselt), lauljate mikrofonid olid mingisugusel automaatse nivoo režiimil, polnud vahet kui valjusti lauldi, saali kostus ikka ühesuguse valjusega, st dünaamika puudus. Peale selle tundus, et üle 1kHz-sed helid lõigati lihtsalt maha, va taldrikutelt. Lootsin, et ehk teatri juhtkond leiab purupurjus helimehe asemele tänavalt mõne toimivate kuulmisorganitega kodaniku, kes nuppe näpiks, aga ei. Huvitav huvitav, seoses helimehega meenus samas teatris nähtud Dostojevski Idioot ja UT laul Muuseas (… anna neile vasaraga vastu pead …)

Teatri helitehnika ei võimalda muusika taasesitamist? Raske uskuda. Midagi oli rikkis? No siis tulnuks kontsert ära jätta. Mul on siiani tõeliselt piinlik oma kõrvade ees. Sellist roppust pole ma veel ühelgi kontserdil kohanud. Ahjaa siiski, meenub veel 1 kontsert (ei mäleta kes see oli), kus ühte instrumenti (see oli vist viiul, ainus viiul) polnud kuulda, mikrofon unustatud sisse lülitada vms.


Ma ei teagi nüüd, kas ma olen mingi lollakas, aga mulle tundub, et siin Eestis ei oldagi võimelised heli üle õhu kuulajani tooma. Ma olen oma elus üritanud ööklubisid vältida, nii selle seltskonna pärast, kes neis asutustes aega veedavad, aga kindlasti ka erakordselt kohutava helikvaliteedi pärast. Oma kuulmisorganite vastu ei saa ju nii julm olla. Sama on kontsertidega, jube jube jube. Ja ma ei saa aru, milles on probleem? Tehnikat saab ju osta, ei ole enam nii, et Moskva saadab meile siia mingeid krappe. Inimesed helipultide taga on lollid? No aga lolli saab ju koolitada. Edasi. Kommertsraadiojaamad, nii palju kui ma neid kuulanud olen, lasevad räigelt pakitud muusikat, jällegi, enamus sagedusi ära lõigatud, nivood totaalselt rikutud, oh jah. Näe Klassika ja Viker saavad millegipärast muusika mängimisega enamvähem hakkama. Ja räägitakse, et Soome jaamad suudavad solkimata muusikat edukalt edastada. Meil tuleb aga iga nurga tagant sellist sõnnikut et kuku pikali, ja kõik oleks justkui rahul…? Mis toimub???

Anneli ei saanud ka vaiki olla.
Muusika kuulamisest.

Kommentaare ei ole: