Euroliit kavandavat määrust, mis kohustaks automüüjatel igale autole CO2 emissiooni juurde märkima. No nagu suitsupakkidel on kirjas, et tapab.
Tahaks jälle iriseda. :-) Väga heade hinnetega lõpetanud õpilane, kes kõik eksamipunktid on pähe tuupinud, ei pruugi ümbritsevast tegelikust maailmast suurt midagi teada. Karates ainuüksi vöösid tagaajaja võib vööeksamiks vajalikud harjutused ära õppida, kuid tegelikku taset see adekvaatselt ei näita. Väga täpselt määratletud auto turvatestil maksimumpunkte tagaajav auto ei pruugi reaalses elus maksimaalselt turvaline olla, ühes konkreetses sõidurežiimis väga ökonoomne auto ei pruugi reaalses liikluses teistest ökonoomsem olla.
Õppekavadesse mitte nii hästi sobinu võib hoopis avarama silmaringiga olla ja valgevööline nt rohelisest osavamaks osutuda. Avariitestil mitte kõige parem auto võib keerulisemates oludes reisijaid palju paremini kaitsta ja reaalsetel, st muutuvatel töörežiimidel töötav mootori ja käigukasti kooslus vähem kütust põletada kui see 90-ga ühtlaselt kulgev ja testi tarbeks häälestatud käigukastiga auto. Sest maksimumkoormustel töötav sõiduauto mootor ei juhindu nt lambda väärtusest (O2 sisaldus vingugaasis), õhu kiirused kollektorites ei ole enam optimaalsed, klappide tööst põhjustatud õhuvoogude katkendlikud liikumised ei satu enam resonantsidele, võimsuse puudjäägi tõttu üles vahetatud käik põhjustab suurte pöörete tõttu suuremaid kadusid jne, st vabrikus ökorežiimile tuunitud pisi(*)mootor ei pruugi tegelikkuses nii öko olla. Samuti on vastupidavusega. Varuosi tuleb ju toota + laiali vedada ja külge kruvida, ressursi ammendanud sõiduk ümber töödelda ja uus toota. Lisaks kõigele tuleb diislitel peale CO2 ka ühtteist muud sealt summutist välja (mille vahekord CO2ga sõltub põlemisprotsessi iseloomust), miks seda ei fikseerita?
CO2 g/km emissiooni asemel võiks ära märkida CO2 tonnid nt 10 miljoni km kohta. Et ka tootmine, hooldamine, utiliseerimine ja 10 miljoni km läbimiseks vajaliku arvu autode arvuga läbi korrutatud saaks, see juba näitaks midagi. :-) Et kui on vaja 10 milj km autoga läbida, siis mida see keskkonnale kaasa toob.
Strandbergi kahe raamatupidamise süsteemi idee on hea idee, üks oleks siis see tavaline ja teine keskkonnaressursse arvestav.
(*) Suuremal mootoril on see ökonoomne režiim lihtsalt laiem. Foori alt minema saamiseks või mnt möödasõiduks ei pea mootorit „peenestama“.
Pikem jutt samal teemal. Oi, kõige olulisem on siiani ütlemata jäänud - sõidustiil.
3 kommentaari:
"Väga heade hinnetega lõpetanud õpilane, kes kõik eksamipunktid on pähe tuupinud, ei pruugi ümbritsevast tegelikust maailmast suurt midagi teada. "
kes pikalt targutab see ... armastab targutada? jajah, see on eestlaste hulgas levinud suhtumine, et arvutused ja kvantitatiivsed mõõtmised ei näita midagi, tuleb autoriteete uskuda.
autorideediks on siis (antud blogis) urmas. :)
Igatahes. Tead see on siin üks ülikõva leht, ainult kulda kirjutatakse! :-) Pidev enesele viitamine vihjab eneseimetlusele? Mul pole kahjuks aega autoriteetsemaid allikaid otsida.
Hetk tagasi rääkis Lessing OP-s haritud barbaritest, kes on 20 aastat oma kitsast eriala õppinud kuid kes on rumalad kui koerad (tema sõnad). (jutt käis inimestest kes pole raamatuid lugenud, kellede jaoks tuleks sõnavara lihtsustada, kes orienteeruvad vaid oma erialas). Ainult kooliharidusest jääb elus väheks. Või ok, antud juhul sobinuks ehk parem selline võrdlus, kus õpilasi üritatakse vaid nt bioloogia hinde järgi pingeritta sättida. Aga miks nt matemaatika unustatakse?
Kui me tähtsustame autode juures ühte parameetrit, mida mõõdetakse mingitel kindlatel tingimustel, siis tekib autotootjal huvi just sellele tingimusele ka rõhuda. CO2 emissioon tuulevaikse ilmaga kiirusel 90 km/h nt. Selles ei kahlte ju vast keegi, et CO2 emissioon konkreetsel ühtlasel kiirusel ei väljenda kuigi täpselt auto tegeliku elu jooksul õhkupaisatud CO2 hulka. Võtame nt auto massi, ühtlaselt kulgedes pole sel tähtsust, kuid reaalses liikluses on mass väga oluline - siit ka maasturite absurdsus linnaliikluses, inimese kiirendamiseks tuleb koos temaga tonne rauda kiirendada. Kuid selles CO2 emisioonis see ju ei väljendu.
Hakkasin kahtlema, kas CO2 emissiooni arvestatakse ikka 90 km/h juures nagu kütusekulu mnt-l, kuid EL kodukal ringi vaadates ei hakanud metoodika silma. Automüüjad räägivad vahel kombineeritud CO2 emissioonist. ?
Seda asja tuleb veel uurida.
Postita kommentaar