pühapäev, jaanuar 22, 2006

Tuletõrjeautodest

Etv24 kirjutab, et vene tuletõrjetehnika on pakases töökindlam kui lääne tehnika. Minu isa, kes on tuletõrjes üle 25 aasta töötanud ja autojuhina alustanud rääkis täna, millist vatti ja vaeva pritsimehed vene tuletõrje ZILidega näinud on. Neil on pump põhimõtteliselt õues, taga pumbaruumil pole põhja all, kraanid asuvad pumbast kaugel, ventiilid asuvad tuule käes, nii et sõites külmuvad nad igal juhul ära, neil on pumbaruumi soojendamiseks veetud mootori summuti lisaharu läbi pumbaruumi, selle ots on aga sealsamas pumba läheduses, tulekahjul autojuhi nina all, ja pakasega jahtuvad heitgaasid sedavõrd, et nii kui sõitu minnes pumpa veest tühjaks ei lase, jäätub see kindlasti ära, juba paari km jooksul. Ventiilide korgid, mingid imemisfiltrid jne, kõik olid konstruktsiooniga, mille külmudes andis haamriga neid lahti kolkida. Ventiilide pärast pandi talvel autodesse gaasipõletid, et tulekahjule jõudes saaks autost vee kätte, jne jne, suurel suurel hulgal lollust on vene tuletõrje autos. Sügiseti oli üks suur mähkimine ja torude isoleerimine. Uued Scaniad olla ikka hoopis teine maailm (ka need ’97 ’98-l saadud), pumbaruum on kinnine, puhas, tolmuvaba ruum, kraanid asuvad pumba kõrval soojemas kohas, ventiilid on luukide taga kohtades kuhu külm naljalt ligi ei pääse, igal pool on näha läbimõeldust. Jah, käreda pakasega ja pikka maad sõites külmuvad ka nende pumbad, nii et natuke on ka neid soojustada vaja, mitte muidugi nii nagu vanu ZIL-e. Maastikusuutlikus? Need on 100% linnaautod, lühikesed, hea manööverdavusega, madalad - lühiksusele vaatamata püsivad hästi teel, võimsate mootoritega ja hea kiirendusega. Ei lähe külmaga käima? No võib-olla tõesti… kuid tuletõrje auto ei saa ju niikuinii õues seista, vesi külmuks paagis ära, tuletõrjeauto seisab soojas garaažis. Tavaliselt sisselülitatud elektrilise plokisoojendusega ja seega ka peaaegu töösooja mootoriga.

Kommentaare ei ole: