esmaspäev, veebruar 11, 2008

Säästulambi ostmisest, õigemini, vana äraandmisest



Köögis põles eile nn säästulamp läbi, 24 W-ne Osram. Et ta päris mitu aastat vastu pidas, läksin täna poodi uut tooma. Muidugimõista vana näpus, et jätan vana sinna ja ostan uue Duluxstari asemele.


Lasnamäe K-Rautakeskos, kust ma läbipõlenud lambi vist ka ostsin, vaadati mind kui lolli, mis vana lamp, vana visake lihtsalt minema ja ostke uus, lihtne. St läbipõlenud säästulampi mult vastu ei võetud.


Haabersti K-Rautakesko infost saadeti müügisaali, et müüjad võtavad vastu. Ühed müüjad saatsid mu tapeedinurka, et sealne müüja tegeleb sellega. Tapeedimüüja vaatas imestunult otsa, et mismoodi tahan vana lampi (rahvakeeles pirni) ära anda. Ja siis lõpuks, et kui ma tahan, võin oma pirni siis sinna jätta. Jätsin. Ja ostsin uue, 1:1-le. Kui nüüd keegi tahaks minuga kihla vedada, et kas see lamp ikka jõuab sinna, kuhu ta jõudma peaks, siis… ei, ma hoiduks ka väitmast, et praeguseks hetkeks on see lamp tavaprügi hulgas prügikastis.


Miks ma mõistuse häält ei kuula ja hõõglampi köögivalgustisse ei keera? Noh, eelmine Osram tõesti, kestis aastaid, ma ei teagi mitu. Ja köögivalgusti ei taluks 120 W-se hõõglambi temperatuuri. Pime köök pole aga mõnus köök. Ning kuna ma pole veendunud, et säästulampide saastavam tootmine ja utiliseerimine nullib hilisema kokkuhoiu, siis, üritan ka kokku hoida.



Lugemist:


Jäätmeseadus § 25 ja 26 ja


määrus Elektri- ja elektroonikaseadmete märgistamise viis ja kord ning elektri- ja elektroonikaseadmetest tekkinud jäätmete kogumise, tootjale tagastamise ning taaskasutamise või kõrvaldamise nõuded ja kord ning sihtarvud ja sihtarvude saavutamise tähtajad


§6. Elektroonikaromude tagasivõtmine


(1) Kodumajapidamises kasutamiseks mõeldud elektri- ja elektroonikaseadme turustaja on jäätmevaldajalt kohustatud tasuta tagasi võtma arvulise vastavuse alusel turule lastava seadmega sama liiki ja otstarvet täitvast seadmest tekkinud elektroonikaromu. Kui turustajast 10 km raadiuses ei ole elektroonikaromude kogumiskohta, peab turustaja füüsiliselt isikult tasuta tagasi võtma turustatava seadmega sama liiki ja sama otstarvet täitvast seadmest tekkinud elektroonikaromu, sõltumata sellest, kas see füüsiline isik on soetanud või soetab turustajalt samalaadse seadme.



Gaaslahenduslamp on elektroonikaromu, §2 lõige 10 alusel vähemalt.


Keskkonnaministeeriumi poolt koostatud Elektri- ja elektroonikaseadmete


romude käitlemine (.pdf)


Postimehes selleteemaline artikkel.



2 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

http://www.greengate.ee/index.php?page=1&id1=22001
http://kokkuhoid.energia.ee/?id=1229
http://www.postimees.ee/010406/lisad/kasu/196567.php

Need on mõned llingid , mis kattuvad teemaga

Urmas ütles ...

See Kändleri artikkel on üks väga vähestest, milles ma minu arvates nõrku kohti ja vigu näen. Talvisel ajal, kütteperioodil ma ei loodagi, et ma nüüd maailma väiksema ökoloogilise jalajälje jätan, kuid ajal mil kütta pole vaja, siis... nojah, arvutusi ja usaldusväärseid uuringuid ei paku ju keegi. Või ei oska ma otsida?

EL poliitika? Selles võib vabalt ka rohelisuse taha peituvad tööstureid näha.