kolmapäev, aprill 05, 2006

Vastikust rahast

Ma ei taha, et inimsuhted muutuks majanduslikeks, rahal põhinevateks suheteks. Ma ei taha, et rahast tulenevad ratsionaalsed kaalutlused domineerivad emotsioonidel põhinevate kaalutluste asemel, mulle ei meeldi kõikjal laiutav rahanimeline universaalne mõõdupuu. Sõprade-tuttavatevahelised rahalised suhted tõukavad inimesi eemale, raha lõikab midagi katki, lõpetab ära, tükeldab läbikäimisi rahalise arvestuse taktis. Raha kustutab häid soove, soovi aidata ja soovi kunagi ise abistatud saada, kustutab teadmise, et kui mul on abi vaja, et siis ma abi saan. Mulle meeldiks (vastu)teenete-võlgade-võrgustik. Raha klaarib aga kõik kohe ära, teda on liiga lihtne mõõta, ja kui ei klaari, siis sünnib sellest viltuvaatamisi, mis sa veel tahad, ma maksin sulle. Rahamõõde ei sobi sõprade-tuttavate vahele. Raha nõuab ihalemist, inimesed võivad tema lõksu langeda.

Rahast on kirjutanud Georg Simmel. Mikko Lagerspetz rääkis Ööülikoolis. Ma ei mäleta, kes või mis mind välja vihastas, aga kirjutasin kunagi ka ise natukene rahast.

Kommentaare ei ole: