kolmapäev, juuli 09, 2008

Graafik ja ka natuke juttu pihustite ja õhulugeja tööst


Eelmise teema jätkuks.

204 sekundi kohta tuli selle programmiga 148 mõõtepunkti.

Õhulugeja mõõdab mootorisse siseneva õhu massi [g/s], arvestades, et õhk kaalub 15 kraadi C juures 1226 g/m3, siis on lihtne arvutada mootorit läbiva õhu hulka liitrites. Selle 204 sekundi jooksul imeti mootorisse 1040 liitrit õhku (5 l/s).

Pihustite avatud oleku aeg [ms] peaks olema antud ühe töötakti kohta. Et selle 204 sekundiga tegi mootor ca 5100 pööret (võtsin keskmiseks 1500 p/min), 6 silindri puhul on see 15300 töötakti, keskmine pihustite lahtioleku aeg 4,53 ms (ma ei sõitnud seda juppi kuigi rahulikult), kokku seega summaarselt 69,3 sekundit. Kui palju selle ajaga mootorisse läbi pihustite rõhuga 4 bar-i bensiini pritsiti? Raske öelda. Lihtsam on õhu kaudu arvutada.

Ühe kg bensiini põlemiseks kulub ca 15 kg õhku. Sellise bensiini-õhu vahekorra puhul on põlemine optimaalne, vähemalt vanasti oli, täpsemalt 14,7:1-le. :-) Kui arvestada, et selle 204 sekundi jooksul tarbiti 1040 liitrit ehk 1275 g õhku, siis järelikult kulus ca 85 g bensiini, st ca 113 ml (kui eritihenduseks 0,75 võtta). Aga et mootoriga pidurdades ei suleta õhu pealevoolu täielikult, vastupidiselt bensiinile, siis 1:15-le ei ole ebaühtlase sõidu puhul kuigi täpne.

Teinekord kui aega ja viitsimist, võiks ju põhjalikumalt ja ka maanteel taolisi andmeid koguda. :-) Ja rohkemaid parameetreid, gaasipedaali asendist kuni lambda väärtusteni ja eelsüütenurkadeni. (et humanitaaria reaalsemate asjade üle domineerima ei hakkaks ja olulised asjad meelest ära ei läheks)

http://urmase.blogspot.com/2007/03/lbi-obd-auto-kallale.html

HowStuffWorks-s kuidas pihustamise aega arvutatakse. Sama Wikipedias. Wikipedias sissepritsest.

Kommentaare ei ole: